Lassú szem

Persze, az én szemem már nem olyan, mint régen, pláne nem olyan, mint a mai fiataloké. Nem olyan gyors. Elég gyors azért ahhoz, hogy fölfedezze, mi rejlik ebben az iszonyú sietségben, ami ma már teljesen elfogadott, normálisnak számít.
A hírekben, a riportműsorokban, de a játékfilmekben is, egyszóval szinte mindenhol felgyorsultak a vágások. Értel­mesebben szólva, rengeteg bevágott kép vagy filmrészlet iszonyú rövid ideig jelenik meg. Miután informatikusként dolgoztam évtizedekig, elég gyorsan átlátok weboldalakat, fizi­kusként képletekkel terhelt tudományos publikációkat tudok elfogadható sebességgel értelmezni, alkotó koreográfusként meg pillanatok alatt fogok fel emberek halmazából álló térformákat. Csak, hogy tudjuk, ki beszél.
Látható: nem az a cél, hogy a néző felfogja, nem az, hogy megértse, nem az, hogy átlássa. A pörgő képek csak a pörgés kedvéért vannak, egyfajta sorminta, háttér, díszlet, elektronikus falvédő. „Az én Uram csak a vizet issza” helyett vágókép. Az információ átadása olyan gyors lett, hogy az áradatból eltűnt az értelmezhető tartalom, erre egyesek rájöttek, hogy nem is kell, hiszen így is milyen jó pörgős a cucc. No unalom, no papa mozija, no lassúság.
Színes képek villódzása. Flash média, flash társadalom, flash élet és flash halál.
Az egykori falusi búcsúkban is vettek ilyen színes, semmirevaló izéket a gyereknek, lufit, mézeskalács-szívet, törökmézet. A törökmézet megettük, de megfájdult tőle a hasunk. A kacatokat másnap, de nemsokára biztosan kidobták.
A világméretű átverés és a magyar öncsalás mint köd ül raj­tunk ezekben a decemberi napokban. A ködöt kisepri majd a szél, a városok hideg köveit felmelegíti a Nap, a színtelen unalmat felváltja a tavaszi virágok áradata.
Csak addig kell kitartani. Csak addig még ki kell tartani.
(2011)